U okviru programa Umjetnički pojmovnik javnog prostora u Osijeku je, od 18. do 22. listopada 2019. na Trgu Ante Starčevića bila je postavljena instalacija „Karambol“ autora Vinka Vidmara.
Trgovi su mjesto druženja ali i reprezentacije, predstave koju grad ima o sebi ili ju želi odaslati u javnost. Trg Ante Starčevića je središnji gradski trg, prostrani otvoreni prostor kojeg krase dvije skulpture: „Ljudi“ (ili „Grupa građana“) ak. kipara Branka Ružića i spomenik dr. Anti Starčeviću ak. kipara Mire Vuce. Prva je skulptura pri tlu i obilježila je djetinjstvo brojnih generacija Osječana koji su se oko nje igrali, druga je postavljena visoko na postolje na inicijativu tadašnjeg gradonačelnika Osijeka Ante Đapića. Vinko Vidmar ovom će stalnom postavu na nekoliko dana pridružiti nešto sasvim drugačije: karambolirano vozilo izobličeno uslijed prometne nesreće kakve se svi povremeno pribojavamo. Služeći se strategijom šoka, autor u prostor opuštenog druženja i dokolice unosi uznemirujući sadržaj. Slika vozila nakon sudara je, naime, opće mjesto crnih kronika, znak za tragediju koja može zadesiti svakoga. To je iskustvo polazište Vinkove intervencije, s njime računa i na njega se oslanja kad jedno takvo vozilo postavlja pred prolaznike. Karambolirano vozilo, kao i svaki ready made, nosi svoj prvotni kontekst kao „auru“ u novom okruženju, iz njega crpi svoje značenje i ekspresivnu snagu. U opreci s ostalim objektima javne plastike na trgu, on predstavlja „isječak iz stvarnog života“. Groteskne forme izudaranog vozila podsjećaju na čovjekovu izloženost svijetu, njegovu tjelesnu i psihičku ranjivost te funkcioniraju kao opomena ili upozorenje na traumu kao dio ljudskog iskustva. S druge strane, postavljanjem rada na reprezentativnom gradskom trgu, Vinko Vidmar građane i građanke Osijeka suočava s izobličenim vozilom kao njihovim vlastitim odrazom. U podlozi je aktivistička intencija, nastojanje da se građane trgne i osvijesti, pokrene na promjenu: „Arhitektura, institucije i društva građana su ruševna i oštećena. Vjerujem kako je krajnje vrijeme zastati, okrenuti se oko sebe i shvatiti što se događa.“, obrazložio je svoj rad Vinko Vidmar.
Intervencija je dio višegodišnjeg programa Umjetnički pojmovnik javnog prostora umjetničke organizacije Otvoreni likovni pogon, čiji je cilj jačanje diskursa umjetnosti u javnom prostoru i umjetnosti u zajednici putem umjetničkih intervencija mladih umjetnika i umjetnica koji se bave lokalno relevantnim temama.
Intervencija u Osijeku realizirana je u partnerstvu s Muzejom likovnih umjetnosti Osijek. Tim projekta: Kristina Leko, umjetnička voditeljica, OLP, Valentina Radoš, viša kustosica Muzeja likovnih umjetnosti Osijek, Maša Štrbac, voditeljica ureda OLP. Program je ostvaren uz podršku Zaklade Kultura nova, Ministarstva kulture RH, Grada Zagreba i Grada Osijeka.
Vinko Vidmar (Osijek, 1988.) završio je Školu primijenjenih umjetnosti i dizajna u Osijeku. Apsolvent je na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku, Odsjek za vizualne i medijske umjetnosti, mentor izv. prof. art Domagoj Sušac. Tijekom studija inicirao je brojne projekte te razne međunarodne suradnje s umjetničkim akademijama i kulturnim ustanovama. Skupne izložbe (izbor): „Memories/Other side project“, 2019., Niv Art Centre, New Delhi, Indija; „11. HT nagrada za suvremenu umjetnosti“, 2018., Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb; „13. trijenale hrvatskoga kiparstva“, 2018., Gliptoteka HAZU, Zagreb; „Amputacija bezidentitetizma“, 2017., Galerija Greta, Zagreb; „Greška“ – Drugo Međunarodno studentsko biennale, 2017., Esseker Osijek; „Autoportret“ – 1. Studentsko biennale, 2015., Gradske galerije Osijek. Dobitnik je Prve HT nagrade za hrvatsku suvremenu umjetnost 2018. Član je i od listopada 2018. predsjednik HDLU-a Osijek. Živi i radi u Osijeku.
*Naslovna fotografija: intervencija na Trgu Ante Starčevića, Osijek (foto: Otvoreni likovni pogon)